dimarts, 18 d’octubre de 2011

Altaveu de la mar


Fa dos anys vaig sentir a la feina aquesta frase i me la vaig apuntar: «En aquest món tot està dit; però com que la gent no escolta, s'ha de tornar a dir.» Però a vegades, hi ha coses que no és que no s'escolti, és que no se sent. I ara vull fer servir aquest bloc de petit altaveu del que ja han dit uns altres, perquè un bloc també pot ser una font de difusió d'informació.

Darrerament m'he preocupat per la mar (i per la mala gestió que s'està fent de la crisi econòmica i pels atacs a la immersió lingüística i per altres coses que ara no vénen al cas). Tot va començar amb un retuit que em va arribar des de @Donantdades que deia: «Als oceans hi ha 11 grans illes de residus plàstics. La major, al Pacífic, és gran com la península Ibèrica http://m.safe.mn/3o6R.» Açò em va despertar la curiositat i vaig anar cercant més dades. I sí sí, el Great Pacific Garbage Patch o Pacific Trash Vortex en anglès i en català Sopa de Plàstic del Pacífic o illa de Plàstic és un corrent d'escombraries d'aproximadament set milions de tones al centre-nord de l'oceà Pacífic, situat aproximadament entre el Japó i Hawai. La porqueria s'estén sobre una superfície indeterminada, amb estimacions que van molt àmpliament depenent del grau de concentració de plàstic utilitzat per definir l'àrea afectada. Segons Greenpeace, que se sol considerar una font fiable, l'illa gran té la mida de l'estat nord-americà de Texas, que traduït a una comparació més propera per a nosaltres seria, com diu el retuit que vaig veure, més gran que la península Ibèrica. Hi ha qui parla de quantitats molt més altes depenent de la densitat de porqueria que fa que es consideri illa o aigua bruta, però es veu que es concentra sis vegades més plàstic que plàcton. Sembla que s'acumula allà perquè hi ha un remolí d'aigues que crea una espècie de zona morta on s'ajunta tota la porqueria que va a parar a la mar i que no és biodegradable; és a dir, el plàstic! I si la merda és en mig de la mar no hi ha problema perquè no s'acumula a casa de ningú, no? Idò no. Açò té unes conseqüències desastroses per al medi ambient, tant el marí com el terrestre.

Podria mirar d'explicar-vos el que he llegit i he vist en vídeos de Youtube, però en aquest cas que us deixi els enllaços dels vídeos que més m'han impactat  i els webs en què ho he trobat més ben explicat, que supòs que entendreu que ho fan fan molt millor que jo. De seguida, quan ho vaig llegir, vaig anar a cercar imatges impactants. Imaginava internet ple de muntanyes i muntanyes de plàstic surant enmig de la mar. Però no hi és. 

I bé, que si som conscients d'una problemàtica de la qual no se'n sap gaire  potser hi podrem fer qualque cosa més, perquè si arrasam el planeta ja no ens queda res, ni com a espècie ni com a poble ni com a persones.

Articles:
«The Trash Vortex», article de Greenpeace (en anglès) http://www.greenpeace.org/international/en/campaigns/oceans/pollution/trash-vortex/
«Illes de plàstic», articles de Donantdades.com http://www.donantdades.com/2011/10/illes-de-plastic.html
«Trash anyone?», article de gentlegreen.wordpress.com (en anglès) http://gentlegreen.wordpress.com/2010/11/28/trash-anyone/
«Great Pacific Garbage Patch», l'article de la Wikipedia (en anglès) http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pacific_Garbage_Patch
«Sopa de plàstic del Pacífic», l'article de la Viquipèdia (en català, que és menys complet que el text anglès però ajuda a resoldre dubtes si domineu poc l'idioma, com jo) http://ca.wikipedia.org/wiki/Sopa_de_pl%C3%A0stic_del_Pac%C3%ADfic

Youtube: